Coachingsstrippenkaart

Met een coachingsstrippenkaart koopt u vooraf een aantal coachingsuren in. De uren kunt u verzilveren op de momenten waarop u dat nodig heeft.

In sommige situaties kan het werken met een coachingsstrippenkaart uitkomst bieden. Bijvoorbeeld als u net de stap heeft gemaakt van een operationele functie naar de functie van manager, bij jonge professionals die net gestart zijn met hun carrière of bij ondernemers met een groeiend bedrijf.

Een coachingsstrippenkaart kan dan als aanvulling op een individuele managementtraining en coaching of individuele maatwerktraining en coaching worden aangevraagd.

De individuele training of coachingsdagen richten zich dan op het aanleren van effectief gedrag en vaardigheden, waarbij de coachingsstrippenkaart als vervolg gebruikt kan worden. Met deze kaart kunnen cursisten ondersteuning inroepen van de trainer of coach op uurbasis wanneer zij willen sparren over dilemma’s die zij tegenkomen.

Cases

  1. Een accountmanager wordt salesmanager. In individuele training en coaching traint KCM Training & Opleiding hem in alle facetten van leiderschap. Na de training wordt besloten om hem in de vorm van een coachingsstrippenkaart te begeleiden. Het biedt hem de mogelijkheid om de training in de praktijk te brengen en zichzelf te verfijnen door de coachingsstrippenkaart te gebruiken om met de trainer/coach te sparren over thema’s en dilemma’s die hij in de praktijk tegenkomt. In de verfijning leert hij om niet alle bezoekberichten detaillistisch te lezen en daar mensen op aan te sturen en leert hij om op een hoger niveau de coachingspunten van zijn medewerkers te benoemen. Hij is effectiever en laat medewerkers meer vrijheid om hun eigen invulling aan het werk te geven, zonder detaillistisch aanwijzingen. Het maakt de manager effectiever en zorgt ervoor dat de noodzakelijke creativiteit en eigenheid bij de medewerkers behouden blijft.


  2. Een jonge HR professional gaat aan het werk in haar eerste baan. Na een vliegende start begint de twijfel op te komen. De cursist is van mening dat zij al zelfstandig dient te werken en schaamt zich een beetje om vragen en dilemma’s naar voren te brengen met de leidinggevende. In coaching en training op effectiviteit komt het thema naar boven. De cursist leert de fasen in professionele ontwikkeling en de leidinggevende ziet in dat de managementstijl coachend dient te worden ingezet, waar het delegeren voor de onrust zorgt. De samenwerking tussen de coach en de leidinggevende komt tot stand en de coach komt goed in haar vel te zitten. Besloten wordt om te gaan werken met een coachingsstrippenkaart, zodat de coach naast het sparren met de leidinggevende ook een externe coach heeft om zelf haar dilemma’s mee te kunnen sparren.


  3. Een ondernemer is een aantal jaren geleden gestart met haar eigen bedrijf. Ze heeft een heel hoog verantwoordelijkheidsgevoel en kwaliteitsstreven. Daardoor heeft ze moeite om zaken los te laten en het belemmert de groei van het bedrijf. In de individuele maatwerktraining en coaching worden thema’s besproken en opgelost. Ze besluit een coachingsstrippenkaart te gebruiken om thema’s en dilemma’s in de verdere groei en het delegeren aan personeel te blijven volgen.

Contact

Voor vrijblijvend advies, neem gerust contact met ons op. Op werkdagen zijn wij bereikbaar van 09:00 uur tot 17:00 uur op 026 750 35 20 of stuur ons een Email.